neděle 28. dubna 2013

Co pro mě znamená minimalismus

Definice. Jsme posedlí a musíme vše definovat. Když už to tak je, tak se pokusím zde definovat, co pro mě znamená minimalismus. Přece jen se tento pojem vyskytuje v nadpisu mého blogu a bylo by dobré vysvětlit, jak jej chápu. Užijte si to a pokud vám to bude připadat užitečné, tak to použijte, když ne, tak na to zapomeňte. 

Minimalismus je pro mě životním stylem. Představuje pro mě určitou jednoduchost, volnost, čistotu, svobodu. Základní myšlenkou minimalismu je soustředit se na to co je v životě důležité a co má smysl a zbytek neúprosně eliminovat. Základem je tedy zpomalit, uvědomit si co nás baví, omezit spotřebu (nakupování věcí pro samotný akt nakupování věcí) a žít (ne jen přežívat). V tomto konceptu tedy nejsou tím ,co nás činí šťastnými, věci (včetně peněz), ale spíše zážitky. Lze jednoduše říct, že to co náš činí šťastnými není MÍT, ale BÝT. 

Soustředit se na být místo na mít je v naprostém protikladu s "běžným" životním stylem člověka ze západní společnosti ("vyspělí svět"). Často se lidé snaží mít, mít větší televizi než soused a lepší auto. Pro některé lidi, je to uspokojující a je to naprosto v pořádku. Pro minimalistu tento koncept nedává smysl. Minimalista se naopak snaží omezit tento šum (konzumní život, pracování pro práci, předhánění sousedů...) a soustředit se na ČINNOSTI, které jej naplňují. 

Minimalista má méně věcí, protože má většinou jen věci, které potřebuje a pravidelně užívá. Nepotřebuje tedy velký dům/byt na "skladování" věcí a naopak mu stačí menší dům/byt. Tráví tedy i méně času přebíráním a uklízením věcí a navíc potřebuje méně peněz na pořízení bydlení a ve většině případů i na výdaje za energie. I proto většina minimalistů žije bez dluhů a naopak tvoří úspory, které jim zaručují pohodlnější život. Díky tomu, že se minimalista soustředí na méně věcí, dokáže se snadněji rozhodovat a více se soustředit na věci, které mu dělají radost. Většina minimalistů taktéž cestuje na lehko, což jim umožní snížit náklady na cestování a i stres z toho, zda mají všechno. V ideálním případě se minimalista v každé dané chvíli soustředí jen na jeden projekt a myšlenkami nepřebíhá od projektu k projektu. Vše potom zvládne rychleji a  většinou i kvalitněji, než ostatní. 

Výhodou minimalisty je jednoduchý životní styl (nemyslím strádání a vybírání popelnic). Minimalista má méně věcí, v podstatě žádné dluhy (výjimkou může být hypotéka) a ve většině případů úspory. Nenadálá životní událost jej neskolí. Nějaký čas může žít z úspor a většinu aktivit, které ho baví může provozovat i nadále, protože jej většinou skoro nic nestojí (soustředí se na být namísto na mít).

Tím, že se minimalista soustředí jen na to co je pro něj důležité, má jasně definované priority a dokáže se tak jednoduše zbavit zbytečností, které ve skutečnosti čas jen kradou a nic nepřidávají. S využitím tohoto pravidla minimalista ušetří velké množství času a popravdě i velké množství peněz. Lze říct, že dělání zbytečností je určitým způsobem také spotřeba (spotřeba času) a někteří lidé jsou touto spotřeba posedlí stejně, jako jiní spotřebou oblečení, telefonů.....

Tak asi tak :-) Budu rád za vaše postřehy a komentáře.

1 komentář:

  1. Mikuláši,píšeš mi z duše.Také se tak snažím žít.Nikdy jsem nedumal nad tím,že jsem minimalista,nijak jsem svou snahu nejmenoval.Všem jsem psal,že jsem lovec krásně prožitých chvil,lovec zážitků.Problém mám jen se slabou silou chtění.Nijak jsem tuto sílu netrénoval a pozoruji,že je to zásadní chyba.Chtít je jedna věc ale své chtění uskutečnit,to je věc jiná a právě síla toho chtění rozhoduje.Udělat pro cíl vše,co dokáži,upnout se na to a nevynechat jedinou věc,která mě může k cíli přiblížit.Učit se od těch,kteří to umí a s úspěchem používají.Psát o tom umí každý moula ale dát vědomosti do života,vzít příležitost za pačesy a nepustit,to si žádá celého člověka s pevnou vůlí.Tak to postrádám,vím o tom a hledám cesty,jak to v sobě najít a trénovat.Dík za pomoc.Ted vím,s čím se mám prát a proč je můj cíl tak daleko.Pavel.

    OdpovědětVymazat